
DESPATCHES FROM THE MOOR: 
NEWSPAPERS AND THE HOUND OF THE BASKERVILLES 

 
by PETER CALAMAI 

 

Some formidable difficulties exist in connection with the three contemporary 
newspaper accounts that appear in Dr. Watson’s The Hound of the Baskervilles. 

The first problem is the lack of any other record of the existence of a news-
paper called the Devon County Chronicle. This is the supposed newspaper from 
which an account of the inquest into the death of Sir Charles Baskerville is read 
aloud by Dr. James Mortimer in his first meeting with Sherlock Holmes at 221B 
Baker Street. 

Next there is the absence of any editorial about free trade in The Times of 30 
September 1889. Sherlock Holmes is quoted as reading a section of such an 
editorial (referred to in Britain as a leading article, or leader) to demonstrate 
how the threatening note to Sir Henry Baskerville had been assembled by cut-
ting out words from the article. Nor is there a Times leader dealing with free 
trade on the publication day before or after the date indicated in The Hound. 

Third, we are faced with the impossibility of Laura Lyons reading “in the 
paper next morning” about the death of Sir Charles late on the night of 4 June. 

 
DEVON COUNTY CHRONICLE 

According to the records at the Colindale branch of the British Library, 
which specializes in newspapers, the only newspaper ever bearing these exact 
words in its nameplate was Besley’s Exeter News and Devon County Chronicle, 
which existed under this title for the first four months of 1827. The paper then 
continued publication as the Devonshire Chronicle and Evening News until it ex-
pired in March 1853, more than 35 years before the events in The Hound. 

Other publications bearing at least two of these words in their titles came 
and went during the hothouse period of newspaper growth in the mid to late 
Victorian era. Most published once a week, although a few managed twice. 
These included: 1. the South Molton Gazette, Devon and Somerset Chronicle and 
West of England Advertiser, published from July 1872 to November 1944 when it 
was incorporated in the Tiverton Gazette; 2. the Devon County Standard, published 
from 1877 to April 1898 and continued until 1911 as the Torquay Observer and 
District News; 3. the Barnstaple Times and Bideford and North Devon Chronicle, pub-
lished from July 1869 to December 1908; and 4. the Crediton Chronicle and North 
Devon Gazette, published from July 1881 to October 1891 and continued 

 5



through various name changes to The Mid-Devon Gazette, which was still being 
produced in Crediton as recently as 2000. You can see how this name might 
have been mashed into the Devon County Chronicle by Dr. Watson. Unfortu-
nately the Chronicle and Gazette published on Saturdays, which fits neither of the 
two dates given for the putative clipping—14 May was a Tuesday in 1889 and 14 
June was a Friday. More follows below about these dual dates. There is also the 
difficulty that this paper, like the Barnstable Times, is a North Devon publica-
tion, and our action takes place in South Devon. The first two weeklies are from 
South Devon, but Dr. Watson would have had to completely mistake the name 
for the first to work. As for the Devon County Standard, it too published on Sat-
urdays. 

One solution to this difficulty is to adopt the attitude of Owen Dudley Ed-
wards, general editor of the Oxford edition of the Canon, and argue that all the 
newspaper accounts reprinted in the stories are pastiche or even parody. Finally, 
we can consider the possibility that Watson accurately quoted the account from 
a newspaper clipping but deliberately concealed the paper’s name. In the 
Canon, Dr. Watson is known to have camouflaged the names of communities, 
buildings, streets, prominent personalities and even entire countries. 

In these circumstances, then, the best candidate for the camouflaged Devon 
County Chronicle is one of the localized editions of the Western Guardian. Further 
details of this newspaper are provided below.  

Even resolving the question of which newspaper leaves open a classic issue 
of canonical dates. The original Hound in the Strand magazine says Sir Charles 
died on 4 May and gives the publication date for the inquest article as 14 May. 
In the book and subsequent republications both dates are transposed to June. 

It has been suggested that the dates were altered by the literary agent Arthur 
Conan Doyle acting as editor, when he realized that Watson’s May date left too 
long a gap for Henry Baskerville to be located and travel to London by the end 
of September. There are other reasons, however, to suggest that the initial 
month was incorrect, another manifestation of Dr. Watson’s all-too-fallible 
memory and note taking. Sir Charles announces his intention to travel to Lon-
don the next day, which would have been 5 May, a Sunday, when trains were 
few and slow. 5 June was a Wednesday, a much more sensible day for a long rail 
journey.1 Also, 14 May is a Tuesday, which would be a most unusual publica-
tion day for a weekly newspaper like the Devon County Chronicle because adver-
tisers preferred the latter part of the week (which is when the Western Guardian 
and many other weeklies did publish). 14 June is a Friday, a popular publication 
day for weeklies, including editions of the Western Guardian. 

 

 6



TIMES LEADER ON FREE TRADE 
“Have you yesterday’s Times, Watson?” asks Holmes after Sir Henry Basker-

ville produces the note warning him to stay away from the moor. He then reads 
an extract from a leading article on the subject of free trade, to the bafflement 
initially of all present. Holmes then demonstrates that the warning note was 
composed of words clipped from that very Times article, except for “moor.” 
(Presumably “as” was common enough to be found in another sentence.) All 
quite elementary, Holmes explains to an admiring Dr. Mortimer, because of the 
distinctive typography (“the leaded bourgeois type”) of a Times leader. 

This demonstration of typographical acumen occurred Tuesday, 1 October. 
“Yesterday’s Times” must have been that of Monday, 30 September. The leading 
articles2 that day were: 

 
The Gladstonian Policy—analysis of the results from a by-election at Slea-
ford in Lincoln 

The International Congress at Washington—a precursor to the Pan-
American Congress 

Strikes and Corners—labor strife 

The County Council—local government. 
 
None of these leaders so much as mention free trade, much less contain the 

extract read by Holmes and reproduced verbatim (?) by Watson.3 Perhaps Wat-
son was mistaken and Holmes actually asked for Tuesday’s Times, which would 
be even fresher in his mind. But no, the editorial topics on 1 October were Brit-
ish economics, Serbia, the Anglican church, and Ireland. Nor are the leaders 
from Saturday, 28 September any more promising—the Sleaford election, Arch-
deacon Farrar on brotherhoods, a royal commission on town markets, and the 
educational children’s tale Sandford and Merton. 

Several commentators have previously raised doubts about the very exis-
tence of this supposed leader. In their introductions and notes to “Scandal in 
Bohemia” and Hound of the Baskervilles respectively in the Oxford University 
Press Canon, Owen Dudley Edwards and W.W. Robson dismiss this (and other 
newspaper extracts) as pastiche or parody. The phrase “it stands to reason” is 
certainly below the level of argumentation normally found in Times’ leaders dur-
ing this period. 

Drawing on British economic history, Gavin Brend says that an article on 
free trade as early as 1889 “would surely be right out of the question.”4 Brend is 
on shaky ground historically. As early as 1888, in a speech to the London 

 7



Chamber of Commerce, Joseph Chamberlain was speaking of the importance of 
the Empire for Britain’s survival and as its forming “natural markets for our 
trade.” This was the core of Chamberlain’s policy of Imperial Preference, which 
was anathema to free traders. When later crystallized, Chamberlain’s views 
caused deep divisions in the Tory party that led to its rout in the 1906 election. 
So it is not inconceivable that some serious London newspaper might have been 
moved to take up the subject in September 1889. (For additional evidence 
about free trade being a live issue in 1889, see the relevant footnotes in the Ox-
ford Hound and in Klinger’s forthcoming Annotated Hound.) 

Yet six months’ worth of leading articles as recorded in Palmer’s Index to The 
Times from 1 July to 31 December 1889 contain none indexed under free trade 
and only one, on 16 July, about “Trade, state of.” Even Holmes with his well-
known fear of discarding papers was unlikely to have a two-month-old newspa-
per lying around. 

So perhaps it was a leader in another newspaper entirely and Watson simply 
misremembered. However, the evidence of the Canon suggests strongly that the 
Times was the paper that commanded the most time from Holmes, while the 
Telegraph did the same for Watson. In addition to his dubious display of typo-
logical prowess in Hound of the Baskervilles,5 Holmes is twice described as reading 
the Times (“Engineer’s Thumb,” “Missing Three-quarter”), and once comments 
that he has noted an advertisement in the paper every day (“Blue Carbuncle”). 
Against Holmes’s four citations, there are none for Watson, who is never asso-
ciated with reading the Times or being familiar with its contents. 

For Watson the paper of choice is the Daily Telegraph. Three times there is 
direct evidence of his reading it (A Study in Scarlet, “Silver Blaze,” “Second 
Stain”) and once highly suggestive evidence (the paper is on his knee in “Nor-
wood Builder”). Holmes is described reading the Telegraph directly only once 
(“Copper Beeches”) but also identified clippings of the agony column by the 
print style and paper quality (“Bruce-Partington Plans”). And since he and Wat-
son shared the same railway carriage on the way to King’s Pyland in “Silver 
Blaze,” it seems likely that he also read the Telegraph account of the disappear-
ance of Silver Blaze. 

No matter, say the word “newspaper” and Watson thinks first of the Daily 
Telegraph. Unfortunately this elegant thesis is slain by the ugly fact that no leader 
about free trade appeared in the Telegraph over those three days either. 

Still, absence of proof of existence is not proof of the absence of existence. 
The free trade editorial of the 30 September 1889 Times may, like the elusive 
Higgs boson of particle physics, simply be undiscoverable with our present 
searching abilities. For instance, the leader on free trade could have been what’s 

 8



known as a “space holder”—an editorial written to meet first-edition deadlines 
when editors know they will have a late-breaking news event demanding edito-
rial comment in later editions. In this instance, a free-trade leader could well 
have yielded to a late editorial about the Washington conference, with the time 
difference. Since the British Library’s newspaper collection at Colindale pre-
serves only the final editions of most newspapers as a matter of policy, it would 
have no copy there of the free-trade editorial. However, there is a good chance 
the early edition was received by Beryl Stapleton’s hotel (as well as the final edi-
tion). And who can doubt that Holmes instructed the nearby news agent that he 
was to get every edition of certain papers, such as The Times and The Star. 

Something similarly frustrating happened once before. For decades, Sher-
lockians have pestered the offices of the Journal de Genève for reproductions of 
the issue of 6 May 1891 only to fail to find the account of Holmes’s death that 
Dr. Watson writes is recorded there (“Final Problem”). Yet a translation of that 
very news item appeared in the Spring 2000 issue of Canadian Holmes6 and, pre-
sumably, it will not be too long before the original surfaces. 

 
THE PAPER NEXT MORNING 

Laura Lyons says that she did not write Sir Charles to say she had no need 
for the money because she saw the news about his death “in the paper next 
morning,” which would have been Wednesday, 5 June. However, Barrymore did 
not discover the body in the Yew Alley until around midnight. Several hours 
more would have elapsed before the police came and word could possibly have 
reached any reporter. That would have been far too late to be included in any 
West Country newspaper that Lyons could have read the next morning, particu-
larly the region’s most prominent dailies, the Western Morning News7 and the 
Western Daily Mercury, both published in Plymouth. 

News of Sir Charles’s death could have been published by an afternoon 
newspaper. Reporters would likely have been tipped off by a well-rewarded ser-
geant while doing their rounds on the morning of 5 June and had time for at 
least a “stop press” item. Two papers are the leading candidates to have printed 
that news and to also have been read by Lyons in Newton Abbot. 

The first is the Western Guardian, a paper published once or twice weekly in 
numerous localized editions around the West Country. In 1889 the Totnes edi-
tion of the Western Guardian came out on Wednesdays and Thursdays, accord-
ing to that year’s edition of the U.K. Press Directory.8 It likely began its print run 
well before noon. 

The second candidate is The Star, the largest circulation daily in Britain, 
which was published in London and gave extensive coverage to the doings of 

 9



Sherlock Holmes. It was classed as an afternoon paper, but the early edition was 
for sale on the streets in London around 10 a.m., and would be available in the 
main centers of the West Country the same day. If the Star’s correspondent in 
Plymouth was on the ball, a telegraphed “stop press” item about Sir Charles 
could have made that first edition. 

This afternoon-newspaper explanation fits if Laura Lyons simply was mis-
taken about the time of day when she read the newspaper account. It also fits if 
Dr. Watson, being most familiar with morning newspapers in London, interpo-
lated the “morning” word when Lyons said “in the paper the next day.” The 
most likely newspaper for someone trying to keep up with business opportuni-
ties would be the Guardian. 

 
NOTES 

1. According to the 1887 Bradshaw’s Guide (reprint, David & Charles, 1968), 
the sole Sunday train to Paddington from Newton Abbot took 10½ hours, 
leaving at 8:24 a.m. and arriving at 7:05 p.m. During the week, however, 
there was a daily express that made the same journey in a mere five hours, 
leaving Newton Abbot at a more civilized 9:44 a.m. and reaching Paddington 
at 2:45. This express was limited to first- and second-class coaches. A wealthy 
man in his 50s would certainly choose to save five hours and travel in more 
comfort. 

2. From the 1840s to the 1880s, leading articles of The Times had regularly car-
ried—as well as commentary on political developments—the news reporting 
about the development itself whenever the information came from the edi-
tor’s own confidential sources. On 24 April 1880, for example, readers dis-
covered in the leading article the exclusive information that Gladstone was to 
be Prime Minister. By 1885, however, a political correspondent had been ap-
pointed and the leaders were limited to comment on news presented else-
where. A list of the day’s contents was added immediately atop the leaders in 
February 1887. 

3. We can dismiss the melange of the real Times with an obviously pasted-in 
leading article on free trade that appears in Simon Goodenough’s The Hound 
of the Baskervilles (London: Webb & Bower, 1984), an often-inspired dossier 
of artifacts and Watson’s accounts for Holmes.  

4. Brend, Gavin. My Dear Holmes. London: George Allen, 1951, p. 102. 
5. “Leaded bourgeois type” specifies only the size of the type (“bourgeois”) and 

the fact that a thin lead spacer was inserted between lines. Holmes fails to 
specify the type font, the most important identifying characteristic. 

 10



 11

6. See “Sherlock Holmes Missing in Swiss Alps” in Peter Calamai, “A Peek in 
Mrs. Hudson’s Scrapbook,” Canadian Holmes, Vol. 23, No. 3, Lady Day 
(Spring) 2000, pp. 4–30, especially 28–30. 

7. For an excellent history of the WMN, see Margaret Sutton, “A History of the 
Western Morning News,” The Hound, Vol. 3. Hampshire: Sherlock Publications, 
1994. 

8. By 1892, there were nine such editions, including a Wednesday Ashburton 
version. The original proprietors were two brothers, T. and A. Mortimer, who 
became quite well off from the venture. The Western Guardian continued pub-
lishing in some form until December 1967. There is no evidence that the 
Mortimer brothers and Dr. James Mortimer were related. 


	Despatches from the Moor:
	Newspapers and The Hound of the Baskervilles
	by Peter Calamai
	Devon County Chronicle
	Times leader on free trade
	The paper next morning
	NOTES




